Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris. Aenean sollicitudin imperdiet arcu, vitae dignissim est posuere id Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris. Aenean sollicitudin imperdiet arcu, vitae dignissim est posuere
MY HORSE WEBSITE
Telephone: 666-977-944
e-mail: office@myhorse.com
Pokud jste si právě pořídili svůj první kladkový luk, možná si nejste úplně jistí, jak se o něj správně starat. Alespoň tak soudím podle dotazů, které mi chodí a "věcí", které občas vidím ....
Zkušení a pokročilí střelci ať s úsměvem tento článek přeskočí. Není určen pro ně. Začátečníkům snad přijde vhod. A právě pro ně mám hned na úvod jednu zprávu - dobrou. I když váš nový kladkový luk vypadá jako hodně složité zařízení, jeho údržba je docela jednoduchá a zvládnete ji bez problémů.
Technická poznámka - tento článek se bude věnovat výhradně běžné údržbě luku. Neobsahuje informace o tom, jak na nový luk namontovat potřebné vybavení, jak jej správně seřídit, nastavit atd ... Tato problematika (tzv. setup nebo tuning) byla již dříve popsána v článcích :
a případně dalších, které najdete (nebo se i časem objeví) v sekci Luky a vybavení -> Tuning
Tak, už víme, že údržba kladkového luku není žádná extra věda. Nicméně některé věci je dobré vědět a věnovat jim jistou pozornost.
Obecná kontrola zdánlivě s údržbou luku nesouvisí, ale já ji do ní budu počítat. Je to něco, co byste měli mít tzv. zažité "pod kůži". Neměli byste na to myslet, měli byste to dělat automaticky.
Pokaždé, když držíte luk v ruce (ať jste se střelbou právě skončili, nebo se na ni teprve chystáte) si jej pořádně prohlédněte. Ze všech stran. Zkuste si prohlédnout každý detail a snažte se všimnout si věcí, které vypadají "jinak" nebo "divně". Nehodlám to nějak detailně pitvat, ale VY jste ti, kdo Váš luk zná nejlépe. A právě VY si jako první můžete všimnout problémů ještě dříve, než se skutečně projeví. Jen pár tipů :
pokud je něco evidentně špatně, něco se vám zjevně nezdá ... doporučuji odložit luk na bezpečné místo a hlavně z něj dále nestřílet.
A zavolat zkušenějšího kamaráda, aby vám pomohl posoudit, jak moc závažný problém je, a případně jak jej odstranit. Pokud zkušenějšího kamaráda po ruce nemáte a chystáte se využít Internetu a nějakého diskuzního fóra, pak doporučuji následující ... nachystejte si co nejpřesnější popis problému a ideálně jej dopňte fotkou. Fotkami .. čím více detailů, tím lépe. Na světě (internetu) je spousta lidí, co vám rádi pomohou, ale těžko se jim bude radit, když nebudou vlastně vědět o co jde ... a pamatujte si, že "Na hloupě položenou otázku můžete dostat pouze hloupé odpovědi".
Tento bod docela úzce souvisí s tím předchozím. Nicméně se mu pro jistotu budu věnovat zvlášť a ještě jednou.
Obrovská energie, kterou dnes kladkové luky disponují, se kromě vlastního výstřelu šípu projevuje také způsoby, které až tak moc vítané nejsou. Jednak je to zvuk, doprovázející výstřel a pak také vibrace. A tyto vibrace jsou nejenom značné, ale hlavně opakované. Výstřel co výstřel - to je spousta otřesů a vibrací ... A ty způsobují, že se povolí vše, co jen může. Každý šroubek má tendenci se povolit.
Proto čas od času vezměte do ruky imbusové klíče a projděte celý luk. Vyzkoušejte každý šroubek, na který narazíte, zda není povolený = zda je správně dotažený. Není vaším cílem utáhnout vše "jako prase", ale povolené šrouby opět rozumně dotáhnout.
Každý luk je jiný. Nelze proto říct, že tento šroubek se bude povolovat více než ostatní. Každý to bude mít jinak. Pokud se této kontrole budete věnovat pravidelně, sami zjistíte, kde má váš luk "slabiny". A které šroubky se povolují "rády a často". Dotahujte je. Ale s citem. Vaším cílem je je mít utažené .. ne "utržené". Pokud se nějaký šroub povoluje opravdu moc, můžete mu pomoci buď profi řešením (např. "modrý Loctite") nebo amatérským, ale osvědčeným řešením, jako je např. lak na nehty. Ale je hloupost povolující se šroub (i když vás opravdu otravuje) zalepit tak, aby už nikdy nešel povolit ...
Např. na mém luku .. respektive na lucích Bear se časem povolují šrouby na tzv. "Limb pocketech". Tedy šrouby, které určují jak moc jsou ramena dotažená k luku = jak moc silný bude nátah. Naučil jsem se, hned při prvním sestavení a seřízení luku, udělat si na luku a ramenech čárku, která určuje maximální sílu = dotažení ramen. Pak si stačí pouze pamatovat, kde/jak mají čárky vůči sobě být. U mého luku (dotažený na max. 70lbs) je to jednoduché - obě čárky mají být naprosti sobě ...
Při kontrole pak čas od času objevím, že se mi jedno či druhé rameno (horní častěji) začíná lehce povolovat. A okamžitě vím, že je nejvyšší čas vzít imbusový klíč a "postižené" rameno opět dotáhnout jak třeba.
pomocí značek poznám, že se šroub, držící rameno povoluje ... | a po dotažení (cca 1x měsíc) je zase vše OK ... |
Nezapomeňte také na kladky (nastavení modulu a "dorazu" pro délku nátahu) kde je spousta malých šroubků, které jen čekají na "svoji příležitost". A věřte mi, že budete hodně smutní, pokud zjistíte, že některý z nich se povolil tak, že skončil definitivně ztracený někde v trávě, nebo díky svému povolení poškodil kladku. Ale opět opakuji - utahujte s citem ... kladka je většinou velmi subtilní a materiálu, ve kterém šroubky drží tak není mnoho ... příliš mnoho síly je zde opravdu na škodu.
Pokud používáte rest typu Drop-Away (tzv. zakládku - padák) zkontrolujte si, zda je správně uvázané a napnuté kontrolní lanko. Tak, aby rest byl v pracovní či klidové poloze tam, kde má být. Protože "padák", který tak úplně nepadá (nepohybuje se až do krajní polohy), je vyslovená katasfrofa - na přesnou střelbu můžete zapomenout.
Udržujte luk v rozumně čistém stavu. Nenabádám vás, abyste jej leštili celý večer pokaždé, když ho vezmete ven. Naopak i zde platí, že všeho moc škodí. Ale rozhodně ničemu neublížíte, když jej občas otřete od prachu, písku, hlíny. Když očistíte kladky a zkontrolujete, zda někde nezůstala zachycená větvička, tráva ... pokud se s lukem pohybujete v terénu, budete překvapeni co všechno objevíte a na jakých místech.
Navíc je toto čistění ideální příležitostí pro již zmíněnou kontrolu luku ...
Pokud jste při tréninku nebo lovu zmokli, neděste se. Luku to nijak neublíží. Buď jej nechte normálně oschnout nebo mu trošku pomožte a otřete jej suchým hadříkem.
Rozhodně jej nesušte tak, že je strčíte někam blízko ke kamnům. Obecně, luky nesnáší vysoké teploty - na to velký pozor, když je necháváte v létě v autě !
Je asi nejčastějším prvkem běžné údržby luku. A současně asi i nejvíce zanedbávaným. Nebo naopak tím, kde vaše přehnaná snaha nadělá víc škody než užitku. Vůbec nemazaná tětiva je špatně. Ale stejně tak špatná je i "přemazaná" tětiva - zapatlaná voskem tak, že na sebe spolehlivě nachytá všechno svinstvo, ke kterému se luk jen přiblíží.
Tětivu mažeme proto, aby se udržela integrita vláken, ze kterých je tětiva vyrobena. Aby nedocházelo k vysychání a praskání jednotlivých mikrovláken. Tětiva má být namazána "tak akorát" a hlavně nejen na povrchu, ale i uvnitř. A i zde platí, že méně je někdy více.
Poznámka: v tomto textu se většinou píše o tětivě. Ale mazání se pochopitelně týká i lanek luku. Ty jsou vyrobeny ze stejného materiálu, takže potřebují stejnou péči.
tato tětiva už by si zasloužila namazat ... | na detailu je vidět, že materiál, ze kterého jsou vyrobeny prameny tětivy, je suchý a začíná se třepit ... |
ALE POZOR - Tětiva se nemaže proto, aby lépe klouzala po kladkách !!! Tětiva nikde neklouže. Tětiva a kladky NEJSOU motor auta, aby musely plavat v oleji !!! Mazání zde neslouží ke snížení tření !!! Bohužel, řada začátečníků, ve snaze "udělat svému luku dobře" dělá právě tuhle chybu. A výsledkem je tětiva doslova zapatlaná od vosku.
Takto zamatlaná tětiva je snad horší než úplně suchá. Nachytá na sebe veškerý prach, písek, bláto, se kterým se potká. A výsledkem bude dokonalá brusná pasta, která bude brousit a ničit vše s čím příjde do styku.
Takže, jak správně mazat tětivu (a lanka) ? Sice nevím, jak je to oficiálně správně, ale prozradím, jak to dělám já :
zleva - klasický vosk BearPaw, a moderní přípravky StringSnot a Bohning |
podle mého názoru je mazání oblastí krytých servingem nesmysl ... alespoň pomocí normálního vosku |
Pokud byste přesto chtěli ošetřit části ukryté pod servingem, např. na exponovaných místech - tam, kde se na kladce tětiva prudce ohýbá, kupte si pro tento účel speciální přípravek - např. Scorpion Venom. Je tekutý, takže k tětivě přes omotávku snadno pronikne. Stačí pár kapek a máte hotovo. Opět i zde platí, že méně je lépe.
Už výše jsme si řekli, že kladky (nebo přesněji jejich drážky, ve kterých vede tětiva a lanka) rozhodně nebudeme mazat přípravkem na mazání tětivy. To je tedy jasné.
Ale otázkou je, zda máme nějak pečovat o osky a ložiska kladek ? Můj osobní názor je, že pokud jste amatér a nemáte odpovídající vybavení, pak raději ne. Ložiska jsou zapouzdřená a tak pokud je nerozeberete, tak je stejně pořádně nenamažete. A pokud nemáte vhodný aplikátor s tenkou jehlou, pak většinou olejem zapatláte vše okolo, co mělo raději zůstat suché. A tam, kam se olej dostat měl, se stejně nedostal.
snad jedině takto .. a opravdu malé množství |
Na opravdu pořádný servis, vyčištění a promazání míst, kam se hned tak nedostanete, jsou už potřeba zkušenosti a hlavně dílenské vybavení (velký bowpress). Je potřeba z luku sundat všechna lanka, sundat ramena, vyčistit a promazat Limbpockety, vytáhnout kladky z ramen a opět vyčistit a promazat. Ale to už není údržba, která by se prováděla pravidelně a hlavně kterou by prováděl běžný uživatel.
Tak to je snad vše, co by se na téma " běžné údržby" kladkového luku dalo napsat. Doufám, že jsem na nic nezapomněl. A pokud snad ano .. stačí se ozvat a společně to napravíme.
H.